Font Size

Cpanel

sxolikes omades

Διάλεξη Ψυχολόγου Συμβουλευτικής-Ψυχοθεραπεύτριας στο σχολείο μας, 13-04-2016

Ο καθένας μπορεί να θυμώσει. Μα να θυμώσει κανείς τότε που πρέπει, στο βαθμό που είναι σωστό, στον κατάλληλο χρόνο, για ένα δίκαιο ζήτημα και με το σωστό τρόπο, δεν είναι στο χέρι του καθενός κι ούτε είναι εύκολο πράγμα.Αριστοτέλης

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του Σχολείου διοργάνωσαν διάλεξη με θέμα: «Συμβουλευτική γονέων. Διαχείριση θυμού στην παιδική ηλικία. Ζητήματα Οριοθέτησης και Πειθαρχίας» και ομιλήτρια την Δρ Ευτυχία Κόλλια, Συμβουλευτική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.

Τη διάλεξη παρακολούθησαν γονείς και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Ακολούθησε συζήτηση.

Ευχαριστούμε πολύ την κ. Κόλλια για τα όσα ενδιαφέροντα μας είπε και θα θέλαμε πολύ η συνεργασία μας να συνεχιστεί με άλλες θεματικές και με περισσότερους συμμετέχοντες.

Λίγα λόγια για το θέμα

Θυμός

Ο θυμός των παιδιών αντιμετωπίζεται συχνά από τους γονείς ως κάτι κακό, δυσάρεστο και ανεπιθύμητο. Όμως ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό ανθρώπινο συναίσθημα. Σκοπός δεν είναι να εξαφανίσουμε το θυμό. Σκοπός είναι να βοηθήσουμε το παιδί να υιοθετήσει εποικοδομητικούς τρόπος έκφρασης του θυμού.

Θυμός στην προσχολική ηλικία & την εφηβεία

Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας δεν είναι αναπτυξιακά εξοπλισμένα για να μπορούν να ελέγξουν πλήρως το θυμό τους (π.χ. δεν έχουν τις γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες να εκφράσουν με λόγο τι αισθάνονται). Γι? αυτό το λόγο είναι σύνηθες να εκφράζουν το θυμό τους με επιθετικές συμπεριφορές (φωνές, τράβηγμα μαλλιών, σπάσιμο αντικειμένων). Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας ενημερώνουν τους άλλους γύρω τους πως έχουν δυσανασχετήσει με κάτι.

Τα παιδιά την περίοδο της εφηβείας, λόγω ορμονών που παράγονται σε εκείνη την περίοδο της ζωής τους και των γρήγορων και πολλαπλών αναπτυξιακών αλλαγών δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα συναισθήματα τους και μαζί με αυτά και τον θυμό τους. Συνεπώς παρουσιάζουν ευερέθιστη συμπεριφορά. Επιπλέον σε εκείνη την ηλικία διεκδικούν την αυτονομία τους και πολλές φορές σε αυτήν την προσπάθειά τους επαναστατούν, αντιμιλούν και καυγαδίζουν. Είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν ότι αυτή είναι μια φυσιολογική εικόνα του εφήβου.

Ρόλος γονιών & εκπαιδευτικών

Σημαντικό ρόλο στο να μπορεί το παιδί να ελέγχει το συναίσθημα του θυμού έχουν οι γονείς του. Ρόλος των γονιών είναι να μεταλαμπαδεύσουν στο παιδί ικανότητες που θα τον βοηθήσουν σε καλύτερο αυτοέλεγχο των παρορμήσεων του. Ο γονείς δεν είναι μόνοι σε αυτήν τη διαδικασία. Έχουν και μια ομάδα επαγγελματιών δίπλα τους. Συγκεκριμένα, οι νηπιαγωγοί, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές παίζουν καταλυτικό ρόλο στο να κατανοήσει το παιδί ποιες συμπεριφορές είναι κοινωνικά αποδεκτές και ποιες δεν είναι, καθώς και στο να μάθει εποικοδομητικούς τρόπους διαχείρισης του θυμού του. Ο δάσκαλος είναι σύμμαχος των γονιών στη σωστή διάπλαση της συμπεριφοράς του παιδιού.

Τρόποι διαχείρισης του θυμού

  Οι γονείς καλούνται να βοηθήσουν το παιδί τους να αναγνωρίζει/να ταυτοποιεί το συναίσθημα του θυμού και να μάθει να το επικοινωνεί λεκτικά ώστε να μην παρεκτρέπεται (με επιθετικές συμπεριφορές).

   Οι γονείς μπορούν να εκπαιδεύσουν το παιδί τους να κατευθύνει/στέφει το θυμό του αλλού (π.χ. σε δραστηριότητες) ή να το μετατρέπει σε δημιουργία (π.χ. ζωγραφική).

   Μπορούν επίσης να διδάξουν στο παιδί τους τρόπους με τους οποίους θα ηρεμεί/καλμάρει το συναίσθημα του θυμού (π.χ. να πάρει βαθιές ανάσες ή να μετρήσει αργά μέχρι το 10).

  Τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της παρατήρησης και μιμούνται τις συμπεριφορές που βλέπουν. Συνεπώς οι γονείς μπορούν να γίνουν σωστοί καθοδηγητές της συμπεριφοράς του παιδιού τους μέσω της καλής διαχείρισης του δικού τους θυμού (αυτοέλεγχος).

  Επιπλέον, τα παιδιά παίρνουν πληροφορίες για τα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένου του θυμού, μέσα από την τηλεόραση, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τις ταινίες, τα κινούμενα σχέδια, το διάβασμα βιβλίων, βλέποντας τον τρόπο που οι γονείς τους συμπεριφέρονται στους άλλους ή και μεταξύ τους, και τον τρόπο που οι γονείς τους συμπεριφέρονται προς αυτά. Όλα αυτά μπορεί να λειτουργήσουν είτε με θετικό τρόπο (π.χ. έκθεση σε υγιή πρότυπα αντιμετώπισης του θυμού) ή με αρνητικό τρόπο (π.χ. έκθεση σε βίαιες καταστάσεις).

  Ξεκάθαροι κανόνες για όλη την οικογένεια σχετικά με ποιες συμπεριφορές δεν επιτρέπονται όταν κάποιος βιώνει θυμό (δεν χτυπάμε ανθρώπους και ζώα, δεν πετάμε αντικείμενα, δεν καταστρέφουμε αντικείμενα). Οι κανόνες πρέπει να συνοδεύονται και με το τι θα συμβεί σε περίπτωση που κάποιος τους παραβεί (ηλικιακά κατάλληλες συνέπειες).


Πότε χρειάζεται η παρέμβαση των ειδικών

Εάν ο θυμός του παιδιού είναι ανεξέλεγκτος οδηγεί σε συχνή επιθετικότητα και επηρεάζει τον τρόπο που σχετίζεται με την οικογένεια του, τους δασκάλους και τους φίλους του, τότε οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας για να δουλέψουν μαζί με σκοπό τη βελτίωση των προβλημάτων συμπεριφοράς του παιδιού.

 Επιμέλεια: Δρ Κόλλια Ευτυχία

Πρόσκληση
     Λίγα λόγια για την Dr. Κόλλια Ευτυχία
    
dsc00181
dsc00182
dsc00183
dsc00184
1/4 
start stop bwd fwd


 

 

 

 

mini-graphics-children-4505381

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΒΙΑΣ

no-violence

Εκπαιδευτική Πύλη

ekpaideytiki pili

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

safety-internet

Search